De chat - Ingekorte versie

Hier kun je alles volgen en terug vinden, van de workshop, die Sylvia online geeft
Plaats reactie
Little Sun

De chat - Ingekorte versie

Bericht door Little Sun »

Heb even een verkorte versie van de chat gemaakt, met (hoe gezellig het ook was... :lol: :lol: ) het gekwebbel tussen de vragen en gegevens weggezift...



<sylvia>Dames leg je voorgevel en schuurvijl klaar, en dan al het hout voor de kozijnen, en voor de snelle onder jullie houtlijm. Maar ik raad aan om morgen op je gemak de ramen in elkaar te zetten.

<sylvia>O ja en schuurpapier

<Katz>welke houtjes zijn voor de kozijnen dan?die in het kleine tasje zitten in de zakjes of moeten we ook uit de witte tas van die lange houtjes pakken?

<sylvia>De houtjes voor het kozijn zit in een grip zakje met beneden ramen en bovenraam dus 2 zakjes

<sylvia>in de kleine tas dus

<sylvia>dan pak je als eerste je voorgevel(die van het huisje natuurlijk):) teken nu de punt van je achtergevel over op de voorgevel.LET OP DAARNA ZET JE NIEUWE LIJN PARALEL AAN DE LIJN DIE JE GETEKEND HEBT MAAR 3MM. hoger

<sylvia>Zie foto 6 op het forum

<Katz>heb de eerste lijn getekend,maar die 2e lijn snap ik niet

<sylvia>Katz doe een liniaal tegen de lijnen en doe 3mm er boven nog een keer zo'n punt

<sylvia>Chris je zet de gevel tegen de achter kant en neem dan de puntvorm over op de voorgevel

<Chris>Ja, daarna dus nog een lijn langs de nieuwe lijn maar 3mm erbuiten

<sylvia>Precies goed Chris

<sylvia>Zet dan jullie huisje weg dan heb je weer ruimte

<sylvia>Dan pakken jullie de voorgevel en de schuurvijl, daar schuur je de ramen goed mee recht denk wel aan de maat van het glas dus voorzichtig schuren(niet teveel weghalen)

<Marijke>je bedoelt raam gaten

<Marian2>moet het glas dan precies strak in de gaten vallen?

<sylvia>Marijke pak je glas erbij voor de beneden ramen en neem die maat over om het raam uit te schuren

<thea>sylvia moet de deur echt rechts zitten of mag het ook links

<sylvia>Het schuren hoef je niet allemaal vanavond te doen hoor het is om te proberen of het jullie lukt anders kan ik daar nog tips over geven, dan kun je het op je gemak verder schuren

<sylvia>Thea dat mag je zelf weten waar je de deur doet, let wel op met werken aan de deur en ramen en je gevel je moet namelijk alles omdraaien

<Katz>Sylvia,ik heb een raamopening in de voorgevel die in de breedte te ruim is.

<Katz>Allebei de ramen zijn een paar mm te smal en is duidelijk zichtbaar dat het niet past.

<sylvia>Marleen dat klopt er komt nog een kozijn is hahaha

<Katz>ja maar het raam zelf moest er toch strak in kunnen????

<sylvia>dat klopt maar als het kozijn er in zit zul je zien dat het past, alleen daar kan ik je nu vast niet van overtuigen

<Chris>Sylvia, hoeveel ruimer dan het glas moeten de gaten voor de ramen worden?

<Monique2>moet er ruimte zijn tussen het glas en het mdf??

<sylvia>Chris mag gerust aan elke kant een 1mm wezen

<Gast>ik heb nog niet de nokvorsen gemaakt. of komt dat een andere keer??

<sylvia>Ja hoor Monique er komt nog een kozijn in

<sylvia>Als het lukt leg ik jullie staks ook de nokvorsten nog uit

<Gast>wat moet ik na dat afmeten doen??

<sylvia>Dan pakken jullie de voorgevel en de schuurvijl, daar schuur je de ramen goed mee recht denk wel aan de maat van het glas dus voorzichtig schuren(niet teveel weghalen) als je de beneden ramen er bij pakt mag het 1mm. per kant ruimer zijn het houtwerk

<Marian2>nog even over de dakpannen, die zijn nieuw voor mij, snijd ik de pannen vlak naast de prikker af of 1 - 2 mm. verder??????

<sylvia>Marian 2 je legt de dakpan over de cocktail prikker dan krijg je een recht stukje en weer een prikker voor die prikker snijd je het met een mesje af, dan zul je zien dat je 1 pan hebt


<sylvia>Elly ik weet niet of het houd met Tacky je kunt er 1 proberen ik werk voor zulke dingen het liefst met Pattex

<Katz>Wat moeten we verder met de voorgevel doen ?Ik bedoel nadat het afgetekend is.

<sylvia>Marleen het schuren maar dat kun je het beste buiten doen, het gaat erom dat je snapt wat je moet schuren en hoe met de schuurvijl

<sylvia>Oke Elly even op de rest wachten je kunt het hout voor de ramen klaar gaan leggen, en zet het forum er bij open zodat je de site's kan switchen om de foto te bekijken

<thea>ik heb het geloof ik handig gedaan ik heb ze uitgeprint met de nummers erbij

<sylvia>Dames zal ik met de uitleg van de ramen beginnen???????

<sylvia>We beginnen met de beneden ramen

<Marijke>ff een vraag op die foto's staat ook nog een balkje aan het dak toch gaan we dat niet eerst doen dan

<sylvia>De ramen mogen jullie nog niet plakken en er zeer zeker nog niet in plakken!!!!waarom jullie moeten nog schuren daarna wordt de voorgevel behandeld en de ramen worden van te voren geschildert, dus pas er in plakken als de voorgele behandelt is voor de snelle werkers onder ons:)

<Marijke>daar is toch dat streepje voor

<sylvia>Nee Marijke dat komt later i.v.m de dakpannen. hoor je straks meer over

<sylvia>Op het forum staat nr 9 de foto van het raam

<Jeanne>moeten die dikkere korte stukjes in het midden denk ik

<sylvia>Als je de raam openingen hebt geschuurd dus morgen of zo, dan kun je de horizontale latjes van 4x 4mm. op lengte maken pas op deze houtjes moet je allemaal nog schuren, behalve als je een oud pand hebt/maakt dan mag het allemaal grover.Daar leg je de staanders weer naast in je uitgeschuurde raam, en als dat mooi past kun je het kozijn lijmen zodat het kozijn in vorm blijft DUS NIET LIJMEN IN JE GEVEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

<sylvia>Let op de staanders komen tussen de liggers in

<sherpa>komen deze kozijnen in het gat of blijven ze aan de buitenkant er op liggen?

<sylvia>Nee Thea als je het raam geschuurd hebt dan kun je het kozijn in de opening pas maken

<sylvia>Sherpa ze komen er in zie thea

<sylvia>Later komen ze in het kozijn geplakt als de gevel klaar is, je plakt het in elkaar zodat ze mooi in model blijven Elly, dus je kunt ze na het lijmen als het droog er gewoon uithalen

<sylvia>Neem nu je latjes voor de raam verdeling 3x3mm. maak de lange latjes 3x3mm. op maat in je kozijn lijn deze mooi verdeeld in je kozijn

<thea>moet je je raam nu al maken of kan dat ook later

<elly>even voor de duidelijkheid!! je moest de ramen toch schuren met 1mm ruimte?dan kunnen de de ramen toch nooit in de kozijnen??

<sylvia>Elly de kozijnen komen eerst in de ramen en die sluiten dus mooi op maat in je opening, daarna krijg je de latjes voor het raam pas. Als je het glas er in legt heb je ruimte genoeg voor je glas ik hoop dat je het nog snapt?

<elly>sylvia er zitten dan ook nog je kozijnen in het raam. dan kan je glas er toch niet meer in

<Jeanne>Sylvia, moeten die kleine dwarslatjes op maat tussen die staande latjes komen?

<sylvia>Ja hoor Elly als je kozijn en je ruitverdeling in je kozijn zit geplakt komt daarachter je glas

<Marijke>en waar zijn die bredere latjes voor

<Monique2>Valt het glas in het kozijn of ligt het erop??

<sylvia>Jeanne ik heb de makkelijke manier beschreven, zie je boekwerk maar als je het aan durft dn kun je ze uitsnijden zodat ze er mooi tussen vallen maar het is echt een zeer precies werkje!!!

<Marijke>en waar zijn die bredere latjes voor

<sylvia>Monique het valt in het kozijn het MDF is 9mm. dik en je kozijn 4mm. dus als het klaar is valt je glas eroverheen zodat je het aan de buitenkant de randen niet ziet

<sylvia>Marijke welke bredere latjes?

<Katz>ik denk dat ze de verflatjes bedoeld?

<sylvia>die zitten niet in het zakje van de ramen

<Katz>bij mij wel hoor

<Marijke>ja die verf latjes

<Marijke>dat zijn drie lange 1 kort

<sylvia>gezaagde verflatjes? en hoe breed en lang zijn ze dan

<Marijke>1 gekke dike en nog een klein latje

<Katz>ja hier ook 3 lang en 1 kort

<Zusje>ze staan op foto nummer 8

<Jeanne>en ook nog een klein sierlatje en een van breed naar smal lopend latje

<sylvia>oke nu snap ik het maar ik weet niet beter dan dat ze in een ander zakje zaten sorry hiervoor daar hoeven jullie nog niets mee te doen dat is voor het opbouwen van de voorgevel zusje dank je wel

<thea>de lange is 19.5 cm bij 2 cm en de kleine is 14.5 bij 2cm ongeveer

<Marijke>oke ja ze zaten in dit zakje vandaar

<Marijke>heeft dus niets met het raam te maken

<Katz>oke,dan leggen we die dus aan de kant

<sylvia>leg die maar naast je neer nog niet nodig, nee hoor niet met het raam

<sylvia>ze zitten in het zakje normaal van opsieren gevel

<elly>.er zit in mijn zakje ook een klein sierlatje

<sylvia>Elly leg die maar aan de kant die heb je nu nog niet nodig die toveren we tegen die tijd weer naar voren:):)

<elly>dan de dikke. iets schuine ook??

<Marijke>Dus ff we kunnen dus de pannen af maken schuren van de openingen en de ramen maken en hoe lang mogen we er over doen

<sylvia>ja hoor Elly is allemaal voor de gevel
<Marijke>of krijgen we nog een opdracht

<elly>heb je tips om de pannen te verven??

<Marijke>staat in je boek onder pannen

<sylvia>Jullie kunnen de gevel openingen schuren de dakpannen maken het dak bekleden aan de binnenkant de sate prikkers op de onderkant van het dak bevestigen de voorgevel aan de binnenkant verven of beplakken en de ramen maken, ik denk dat dit wel genoeg is voor de eerste weken?

<Katz>hoe laat de 21ste Syl?

<sylvia>ik dacht zzelfde tijd 19.30

<sylvia>Mag ik jullie nog een tip geven om de houten vloeren zo mooi glad te, neem staalwol (brillo pads,niet natmaken, dan kun je de kruimels wegschudden) en je vloer wordt prachtig

jmberen

Bericht door jmberen »

OO bedankt, kan ik het morgen eens ook proberen. Hihi ben net thuis en moet natuurlijk gelijk even kijken :)

Janne Marie

Marian M

Bericht door Marian M »

Makkelijk zo, dank je wel Sun

Gebruikersavatar
sylvia
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Berichten: 4788
Lid geworden op: zo jul 18, 2004 10:13 pm
Contacteer:

Bericht door sylvia »

:o  :o Sun je bent een schat :o  :o  dank je wel voor deze service :!:
Groetjes sylvia

http://lutjeboudel.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Liever gek en gelukkig
Dan “normaal” ongelukkig

Co

Bericht door Co »

Dank je wel, ik maak het winkeltje nog niet omdat ik eerst wat andere projecten af wil maken, kan ik dit uitprinten :lol:

barca

Bericht door barca »

dank jewel Sun :lol: :lol:

janny

Bericht door janny »

Bedankt Sun, ik kon er gisteren niet opkomen :D :D

Gr Janny :wink:

Gebruikersavatar
Anajah
Dit lid is niet meer te redden...
Dit lid is niet meer te redden...
Berichten: 6882
Lid geworden op: do mar 23, 2006 1:55 pm
Locatie: Noordwijkerhout
Contacteer:

Bericht door Anajah »

Superrrrrrrrr Sun, kan ik het beter volgen :wink: Bedankt :lol:
Anja

Mijn startpagina: http://anajah.favorietje.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn website: http://anajahs-poppenhuizen-en-miniaturen.jouwweb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

jeanet

Bericht door jeanet »

Had gehoopt gister mee te kunnen doen, maar helaas, na een dag werken, booschappen, eten koken enz. was het al 8 uur voor ik zat en toen kwam er ook nog bezoek, ik hoop morgen en overmorgen een begin te maken met het dak. Wel heb ik van het weekend een plafond gemaakt, de mallen en een begin met behang en vloer, dus helemaal stil sta ik niet :wink:

Vanavond een oudervergadering en of ik daarna nog puf heb???

Plaats reactie